keyboard sepia

Shortcut-uri care te pot salva ca incepator in 3ds Max

keyboard sepia

Stateam zilele trecute si ma gandeam care este cel mai enervant lucru ca incepator atunci cand vrei sa te apuci sa inveti modelare 3d, intr-un program ca 3ds Max. Nu mi-a luat foarte mult timp sa imi dau seama.. si o sa iti arat si tie unde multi se poticnesc chiar de la inceput.

Imi amintesc ca in facultate, din anul 2 de cand am inceput sa avem voie sa predam proiectele in format electronic si pana la proiectul de diploma am trecut prin toate programele posibile de modelare 3d; de la volume facute stangaci in Allplan si mai tarziu randate in fabulosul pe atunci Cinema 4D, la volume facute in Sketch-up pana mai recent la preferatul meu Rhino 3d.

Dar niciodata nu am reusit sa avansez foarte mult in Max, pentru mult timp Max-ul a ramas pentru mine un domeniu putin SF, si destul de ciudat si pentru majoritatea colegilor mei. Motivul aveam sa il inteleg mai tarziu, cand m-am enervat, m-am inarmat cu rabdare  si am zis ca trebuie sa il fac pe dracu in patru si sa ma apuc sa invat si Max.

Ideea e simpla dar de multe ori ne tine blocati:

Cand deschizi pentru primadata un program de modelare 3D o sa te lovesti inevitabil de o problema: tu vrei sa faci “chestii” , mintea stie ce are de facut si in mod normal da comanda mai departe in cel mai intuitiv mod in care crede de cuvinta din experienta programelor la care a mai fost expusa in trecut.

Numai ca “acele chestii” nu apar pe ecran pentru ca acele comenzi nu ajung sa fie executate niciodata de program, pentru ca nu iti sunt cunoscute si.. in mod natural dupa un timp in care nu reusesti, renunti sa mai incerci.

Am identificat problema ca fiind controlul strain si neintuitiv al unui program nou, iar daca ar fi sa facem un top al programelor cu interfata iesita din tipare, Max-ul ar fi cu siguranta intr-una din pozitiile fruntase.

Din fericire exista o solutie care diminueaza acesta problema si anume HOTKEYS-urile, comenzi extrem de des folosite pentru operatii de baza, care te ajuta sa economisesti energie si timp.

Ca incepator e bine sa stii aceste combinatii de taste (hotkeys) si sa le folosesti cat mai mult de la inceput ca sa iti intre in sange. O sa vezi ca incet-incet navigarea in program o sa devina foarte usoara.

Ai mai jos lista cu combinatiile magice de taste pe care trebuie sa incepi sa le folosesti:

 

ALT+W –  Mareste/micsoreaza fereastra

ALT+W, este o comanda formata din 2 parti:

(1) Daca in meniul principal cu cele 4 vederi (front, top, left, perspective) selectezi o vedere dand clik pe fereastra, dupa care tastezi comanda ALT+W, fereastra devine activa si se mareste.

(2) Iar acum daca tastezi din nou comanda, vei reveni la cele 4 vederi principale.

Este de departe cea mai utila comanda la inceput d.p.d.v. al economiei de timp, pentru a naviga rapid intre vederi.

 

Z – Zoom extents

Daca nu ai selectat nimic si tastezi comanda Z va centra imaginea intreaga; daca selectezi un obiect si tastezi comanda Z va centra obiectul respectiv. Comanda extrem de folositoare cand lucrezi si vrei sa te apropii mai mult de obiect dar ai ajuns la limita zoom-ului, un simplu Z reseteaza zoom-ul si poti sa iti continui linistit treaba.

 

G – Activeaza/dezactiveaza grid-ul

Cand incepi sa modelezi intr-un nou fisier grid-ul este activat, pentru vizibilitate cand lucrezi este util sa stii de comanda G, care dezactiveaza gridul. De cele mai multe ori o sa vrei sa dezactivezi grid-ul care devine repede suparator pentru ochi. Ca sa il activezi inapoi, tastezi din nou comanda si grid-ul reapare.

 

ALT+Q – Izoleaza obiectul selectat

Una din comenzile mele preferate, iti permite sa sa dai click pe un obiect sau mai multe din scena si sa izolezi in vedere selectia, ascunzand toate celelalte obiecte neselectate. Este extrem de util in scenele incarcate, cu multe obiecte in care navigarea se face greoi.

 

CTR+V– Cloneaza obiectul selectat

Una din ciudatenile Max-ului este lipsa clasicului sistem de copy/paste. In locul lui avem comanda Clone care face acelasi lucru. Pentru a face o copie a obiectului, selecteaza-l si tasteaza CTR+V. In fereastra care iti apare, selecteaza Copy.

 

ALT+X– Face obiectul selectat transparent

O comanda folositoare cand vrei sa vezi prin obiecte, cand vrei sa desenezi dupa un plan sau o referinta, tastand ALT+X obiectul devine transparent.

 

J – Activeaza/Dezactiveaza iconita de selectie.

Dupa un timp, iconita din jurul obiectelor poate deveni iritanta si o sa vrei sa o dezactivezi, tastand comanda J, iconita dispare. Retastand comanda, aceasta reapare din nou.

 

1,2,3,4,5 – Selecteaza nivelul respectiv al sub-obiectului.

Selecteaza cifra dorita in functie de nivelul la care vrei sa lucrezi asupra obiectului:

 

1 –    selecteaza nivelul vertex

1 cu text

 

2 –    selecteaza nivelul muchie

2 cu text

 

3 –    selecteaza nivelul margine

3 cu text

 

4 –    selecteaza nivelul poligon

4 cu text

 

5 –    selecteaza nivelul element

5 cu text

 

Este mult mai usor sa lucrezi asa, decat selectand cu mouse-ul din lista fiecare nivel.

 

Q – Face activ/ dezactiveaza  modul selectie.

 

W,E,R – Selectie + mutare/rotire/scalare

Probabil cele 3 uneltele de baza in modelare, cele 3 taste consecutive permit un control rapid al obiectului selectat. Oricare dintre cele 3 comenzi face activ modul selectie iar odata selectat obiectul face sa apara Gizmo-ul care permite mutarea, rotirea sau scalarea obiectului.

 

F1 – Activeaza clasicul Help.

 

F2 – Schimba modul in care sunt afisate poligoanele aflate in selectie.

Din oficiu atunci cand sunt selectate, poligoanele sunt afisate cu fetele pline de culoare rosu. Comanda F2 face poligoanele cand sunt selectate sa fie afisate cu margine rosie, fara umplutura.

afisare fete cu text

 

afisare muchii cu text

 

 

F3 – Schimba modul de afisare a obiectelor in vedere (wireframe/smooth+highlights)

Din oficiu atunci cand incepem un proiect nou, obiectele sunt redate in modul Wireframe. Pentru a schimba repede modul de afisare in Smooth + Highlights, tasteaza F3, pentru a reveni la Wireframe F3 din nou.

wireframe cu text

 

smooth cu text

 

 

F4 – Activeaza/Dezactiveaza muchiile tuturor fetelor in vedere.

Foarte util pentru a avea o imagine mai clara a obiectelor cand modelezi.

 

fara muchii fete cu text

 

cu muchii fete si text

 

 

M – Deschide Editorul de Materiale

Pentru a intra rapid si a modifica o textura, tasteaza M.

 

Poti descarca si printa shortcuturile aici:

HOTKEYS PRINT A4

Mai sunt si altele dar pentru inceput ar trebui sa fie deajuns. Acum vreau sa te duci si sa deschizi Max-ul si sa le incerci pe toate si sa imi zici daca mai pare asa complicat. Nu-i asa ca incepe sa devina usor?

Daca ai nelamuri te astept sa imi lasi un comentariu mai jos,  o sa incerc sa te lamuresc cat de bine pot.

 

Bogdan

 

One thought on “Shortcut-uri care te pot salva ca incepator in 3ds Max”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *